Masterclass 5: Toeristische data

Tijdens de vijfde Masterclass werd een nieuw thema besproken: toeristische data. Maar wat is het precies, wat kan je er mee en wat levert het op? Toeristische data zorgen voor meer zichtbaarheid van de culturele instellingen, waardoor ze meer bezoekers trekken.
De relatie tussen de culturele instellingen en toerisme werd besproken door Angeli Poulsen en Karina Brouwer van de CultuurCompagnie en Sarah Thurlings-Heijse van Oneindig Noord-Holland

Anoniem, Edelman in draagstoel in Bali, collectie: Rijksmusem, CC-0

Anoniem, Edelman in draagstoel in Bali, collectie: Rijksmusem, CC-0

Uit in Noord-Holland
Angeli en Karina beginnen hun verhaal met een korte introductie over de CultuurCompagnie Noord-Holland. Het doel van de stichting is “kunst en cultuur (in de meest brede zin van het woord) toegankelijk maken voor inwoners van Noord-Holland en Nederlandse en Belgische dagtoeristen”. Ze verzamelen en verspreiden open data over evenementen  in Noord-Holland, die worden gekoppeld aan geodata. Dan worden de items verspreidt naar partners en worden ze opgenomen in hun eigen evenementen-agenda. Dagelijks zijn er 2000 actuele evenementen te vinden op de website, voorzien van naam, datum, tijd, locatie en een duidelijke beschrijving. Daarnaast publiceert de organisatie ieder jaar de Uitwaaier. Een zomeragenda waar alle evenementen in Noord-Holland in staan.

Voordeel voor cultuur instellingen
Waarom is dit handig voor de culturele instellingen? Zij krijgen zo meer aandacht voor de evenementen die ze organiseren. Aangezien de Uit in Noord-Holland agenda 2.000.000 views per maand heeft. Ook wordt het evenement gepromoot op de partnersites van de CultuurCompagnie.

Ook de CultuurCompagnie doet aan open data, met de UIT in NH API. Hierin staan meer dan 1000 activiteiten van meer dan 700 organisaties. In de API wordt makkelijk gezocht naar activiteiten door verschillende filtermogelijkheden. Lees ook de blogpost over de UIT in NH API. Via de API krijgen de evenementen een groot bereik, waardoor meer mensen erop af komen.

Oneindig Noord-Holland
Volgens Sarah Turlings is het leveren van online data stap één. Maar het is minstens zo belangrijk dat mensen er ook gebruik van gaan maken. Dit is dan ook de kerntaak van Oneindig Noord-Holland: “het versterken van de identiteit van het cultureel erfgoed in de regio Noord-Holland en uiteindelijk het fysieke bezoek van stimuleren.” Een kritieke voorwaarde hierbij is de beleving van cultuur.

Cultuur beleven
Oneindig Noord-Holland ziet zichzelf als een digitale promotor van cultureel erfgoed, ze voeren campagnes, maar vertellen ook verhalen die meer diepgang bieden dan bijvoorbeeld de VVV of IAMsterdam. “We willen mensen meer vertellen dan ‘u staat hier voor een kerk en die is in 1860 gebouwd’.” legt Sarah uit. Het is dan ook heel belangrijk om als culturele instelling na te denken hoe je een collectie presenteert, waarom en voor wie.

Verder maakt Oneindig Noord-Holland ook wandel- en fietsroutes in Noord-Holland en verkopen ze andere tools waar veel van de aanwezige Masterclass deelnemers gebruik van maken, zoals Geocaches en Streetmuseum. Hiermee wordt cultuur op een (inter)active manier gebracht.

Erfgoed en toerisme: match made in heaven
Cultureel erfgoed en toerisme is absoluut een ‘match made in heaven’, omdat het  knuffelbaar is: “Iedereen vindt het leuk om te weten wat er 100 jaar geleden in een klooster is gebeurd”.

Tips & Tricks
Hoe wordt je zichtbaar? Een aantal tips:
1. Ken je doelgroep: zowel online als offline, hoe bereik je die doelgroep?
2. Bij gebruik van sociale media, zorg voor ‘likeable’ content.
3. Visuele kwaliteit: een leuk plaatje op Facebook, doet het altijd goed!
4. Kwaliteit achtergrondinformatie: diepgang bieden.

Open toeristische data
Waarom zou je toeristische data vrijgeven als open data? (Lees het uitgebreide verhaal in de appendix). Veel toeristische informatie zit nu nog vast bij de VVV en kan niet worden gebruikt voor nieuwe toepassingen. Door het als open data vrij te geven, bereik je ten eerste een veel groter publiek. Omdat de data via meerdere apps en websites zichtbaar wordt. Ten tweede kunnen er samenwerkingen worden aangegaan met bedrijven zoals AirBNB. Als de instellingen een groot bereik hebben, zullen meer mensen ze bezoeken en dat is natuurlijk fijn en het brengt geld in de kas.

Wat kan je met toeristische data?
De data waarover de culturele instellingen beschikken kunnen heel goed functioneren als toeristische trekpleister, omdat het meer diepgang biedt. En dat is waar binnenlands toerisme geïnteresseerd in is. Door samenwerkingen met organisaties als de Cultuur Compagnie en Oneindig Noord-Holland, wordt de culturele informatie waarover de instellingen beschikken interessant voor de toeristische sector en worden de instellingen zichtbaarder.

 

 

Geef een reactie